36 hours in Bohol - genieten genieten genieten - - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Anne Rongen - WaarBenJij.nu 36 hours in Bohol - genieten genieten genieten - - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Anne Rongen - WaarBenJij.nu

36 hours in Bohol - genieten genieten genieten -

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 April 2014 | Filipijnen, Manilla

Lieve lezers,

Nog maar 4 nachtjes slapen voor mij en nog maar 3 nachtjes slapen en 1 nacht in een vliegtuig voor Arjen en dan zien we elkaar weer :). Heb er ontzettend veel zin in en kan niet wachten om de rest van de Filippijnen te zien, zo jammer dat we te weinig tijd hebben om alles te zien! (denk dat je daar wel een jaartje voor nodig hebt ha ha)

Afgelopen weekend was het de eerste Koningsdag van Willempie en helaas heb ik die moeten missen, hoewel ik daar stiekem best wel van baalde zat ik wel op een prachtig eiland! Koningsnacht heb ik wel een beetje gevierd, we gingen naar een “secret bar” in Makati en daar hebben ze me een custom made Orange cocktail gemaakt die echt belachelijk lekker was!

De volgende dag moesten we om 3am opstaan om het vliegtuig naar Bohol te nemen en dat viel me wel beetje zwaar. Na een fijn vluchtje waar ik zowaar geslapen heb terwijl ik mezelf over 3 stoelen had gekronkeld, kwamen we aan op het meest prachtige eiland tot dusver! Het is er zooo groen en zooo rustig en vriendelijk, echt een plek om naar toe te gaan om te relaxen..... Zou je denken.

We hadden een kamer geboekt in Chill Out en zij konden een auto met chauffeur regelen voor best wel weinig geld die ons over het eiland kon rijden. Dus we werden opgehaald bij het vliegveld en gingen onmiddellijk naar de Chocolate Hills. Geen idee waarom het Chocolate Hills heet, want het heeft niets te maken met chocolade en ziet er niet uit als chocolade maar het heeft vast een leuke achtergrond waar ik geen weet van heb. Het was in ieder geval erg grappig om deze heuveltjes te zien vanaf het uitkijkpunt!

Oh ja onderweg naar de Chocolate Hills zijn we nog gestopt op een plaatselijk fruitmarktje en dat was erg leuk en de mensen waren er zooo vriendelijk. Ze probeerden ons niet eens op te lichten, of als ze dat wel deden was het nog steeds super goedkoop!! Een watermeloen voor 80 pesos (ongeveer een euro) en een hele tros bananen voor 30 pesos waren een zeer welkom ontbijt. De watermeloen gaf nogal wat geknoei in de auto maar het was heerlijk!

Na de Hills gingen we naar de tarsiers, de meest adorable aapjes ter wereld denk ik zo. Ze zijn zo klein als je handpalm en echt mega schattig! (googlen maar....) Het zijn wel zeer zelfdestructieve dieren, als je te lang naar ze staart of als je een foto maakt met flits of teveel lawaai maakt worden ze helemaal gek en gaan ze met hun hoofd net zolang tegen de boom slaan tot ze dood zijn. Vrij heftig verhaal en ik wist dus ook niet of ik er nu wel of niet goed aan deed naar ze te gaan kijken, maar ze zijn echt super schattig. Ze lagen haast alleen maar te slapen dus geen headbanging gelukkig.

Na ons bezoekje aan de tarsiers was het inmiddels al 10 uur en echt onhebbelijk heet, ik denk dat we zoveel zweten dat het gewoon niet bij te drinken was. Gelukkig kun je overal een fresh buko kopen en gewoon heerlijk coconutwater drinken (melk uit een kokosnoot, ik word vanzelf groot!!! Op een (on)bewoond eiland...). Na dit zeer verfrissende drankje gingen we weer verder en wisten we even niet zo goed wat we wilden doen, teveel keuzes. Zouden we gaan paddle boarden op de Loboc river, zipplinen, andere activiteit??? Aangezien we niemand te pakken kregen van het paddle boarden gingen we naar de zippline om ieder geval even het uitzicht te genieten en het was echt ontzettend mooi daar.

De andere meiden waren meer dan enthousiast om te gaan zipplinen en hebben me over kunnen halen dat te gaan doen! Was het meeste enge ding ooit denk ik, maar oh wat een prachtig uitzicht. Het was een speciale zippline, niet een waar je aanhangt in zo’n vreselijk tuigje waarna je geen gevoel meer heb in je benen en alles daartussen, maar een tuigje waar je in ligt zeer aangenaam en ontzettend stoer ha ha. Ik was iets minder stoer bij het naderen van het stoppunt, OH MY GODDDD dat was eng, er zat geen rem op dat ding dus je ging tot het allerlaatste moment volle snelheid richting het platform en ik dacht echt dat mijn einde nabij was. Gelukkig (en hoe verrassend...) was dit niet het geval en remde je ineens vrij plotseling. Volgens Stephanie en Pooja leverde dit hilarische gezichtsuitdrukkingen op, ach ben blij dat ik hen vermaakt heb!
Na al dit avontuur was het tijd voor een iets rustigere terugweg met een gondeltje, waar we een nog beter uitzicht hadden op de onderliggende rivier en de mooie vergezichten. Genieten genieten genieten.

Al zoveel gedaan en het was nog steeds voor 12 uur! Hoeveel kun je in 1 dag plannen? Nou nog veeel meer kan ik je vertellen.

We wilden op aanraden van Tiffany heel graag lunchen bij Bee Farm en hoewel de chauffeur het daar niet helemaal mee eens was (hij moest natuurlijk al die tijd wachten) bracht hij ons er toch naartoe. Dit was echt een mega goede beslissing, wat een heerlijk eten hadden ze daar. Alles was versgemaakt, organisch en echt gewoon ontzettend smakelijk. We begonnen met huisgemaakte casave met kruiden en een heerlijke dip en daarna had ik een vispizza die echt ontzettend smakelijk was (men was iets te royaal met de kaas maar zat er ook echt ontzettend veel en ontzettende lekkere vis op!).

Na deze heerlijke lunch en een paar verbrande armpjes gingen we naar ons hostel om ons een beetje op te frissen na al dat gezweet. We werden meer dan vriendelijk ontvangen en ik kan iedereen een verblijf in Chill Out aanraden (hoewel redelijk ver van het strand, maar ze brengen je met een motortje als je wilt). Pooja en ik wilden heel graag een sunset kayak tour met fireflies doen en dus moesten we ons nog een beetje haasten om op tijd (voor sunset) klaar te zijn.

Het kayaken was echt ontzettend gaaf en gelukkig hadden we beide een gids die voor ons konden kayakken als we te moe waren, geloof het of niet maar ik was al moe na 5 slagen.... ;-) Mijn gids vertelde echt honderduit over de soorten planten, de aardbeving die alles had veranderd en eigenlijk over zoveel dingen dat ik me meer dan de helft niet kan herinneren.

Voordat we de vuurvliegjes gingen aanschouwen moesten we wachten tot het donker zou worden en bezochten we een mangrove forest, wat redelijk scary is in het donker.... Maar oooh zo gaaf om door zo’n mangrove forest te varen en alleen maar dierengeluiden te horen, echt een speciale ervaring.

De vuurvliegjes die we daarna zagen waren ook echt gaaf om te zien, ze zitten met z’n allen in ’n boom en doen een showtje voor je. Ze vormen een soort patronen met elkaar waardoor je echt eindeloos naar de boom kunt blijven staren erg leuk. De verhalen over huwelijksaanzoeken bij de vuurvliegjes waren ook erg grappig. Vooral het verhaal over een verwacht maar niet uitgevoerd aanzoek (met het slaan van paddles als gevolg) was erg vermakelijk.

Het was echt een ontzettend heldere nacht dus de vuurvliegjes vormden een prachtig geheel met de sterren en het was erg jammer dat we alweer terugmoesten voor het diner. Dat diner was echt super schattig, klaargemaakt door een paar vrouwtjes en erg smakelijk. Genieten genieten genieten.

We kwamen vrij laat weer aan op Aloha beach en moesten op zoek naar Stephanie die ergens op het strand was. Hoewel we echt graag een drankje wilden doen waren we gewoon te moe en de volgende dag moesten we weer om 5am opstaan voor het volgende avontuur. Dus na een wandelingetje over het strand gingen we weer terug naar het hostel waar we uitgeput aankwamen, nadat we nog een aantal keren verkeerd waren gelopen haha.

De volgende ochtend opstaan was niet erg eenvoudig, maar eenmaal op het strand bij de boot waren we het zo vergeten! Echt prachtig om in zo’n bootje dat veel te veel lawaai maakt te zitten en te genieten van de omgeving :). Als eerste gingen we naar een plek met ongeveer 15 andere bootjes.... daar zouden dolfijnen moeten zitten en ze waren er ook maar sommige boten waren zo agressief dat de dolfijnen steeds heel snel wegzwommen. Gelukkig zagen we een groepje dolfijnen een stukje verder weg van de rest van de boten en nadat alle boten een beetje verspreid waren, werden de dolfijnen rustiger en begonnen ze te spelen. Ze sprongen uit het water en vooral de kleintjes maakten erg mooie sprongen. Ik heb geprobeerd het te fotograferen maar dat was echt lastig ha ha.

Nadat we ontzettend hadden genoten van de dolfijnen gingen we naar een eilandje en het leek wel alsof we onze eigen prive ingang hadden, het zag eruit als paradijs! We hebben daar gesnorkeld, was erg mooi en voor Pooja erg bijzonder want ze had al niet meer gezwommen sinds ze klein was. Kortom erg geslaagd en nog geslaagder was het feit dat we turtles hebben gezien. We waren al onderweg naar het volgende eiland toen iemand ons erop wees dat er schildpadden op dat stukje waren en Stephanie en ik aarzelden geen moment en sprongen in het water om deze bijzonder rustgevende dieren van dichtbij te zien. Wow echt bijzonder en ik hoop ze nog vaker te kunnen zien!!

Het 2e eiland was bizar! Het was niet meer dan een klein hoopje zand met een huisje en een of ander religieus beeld, maar wat het paradijselijk maakte was het feit dat er een grote zandbank uit het eiland kwam. Ik kan niet uitleggen hoe gaaf dat eruit zag! Er waren allemaal kraampjes met verse buko (kokosnoot) en we hebben fried bananas gegeten.
Na dit eiland bezoekje gingen we weer terug naar Chill Out en na een snelle douche en een ijsje op het strand was het helaas alweer tijd om naar Manila te gaan.

Dit was echt een bizar, bijzonder, gaaf en fantastish weekend en ik ben zo blij dat we dit nog gedaan hebben :)

Dus een samenvatting van onze anderhalve dag Bohol:
- Fruit market
- Chocolate Hills
- Tarsiers
- Zipp-lining
- Lunch at Bee Farm
- Fireflies kayaking
- Beach
- Dolphins
- Snorkling
- Turtles
- Virgin Island
- Ice cream
- GENIETEN GENIETEN GENIETEN!

Oh er zjin nog zoveel dingen die ik vergeet te vertellen maar ik denk dat jullie wel een indruk hebben van wat ik allemaal meemaak ha ha.

Thanks voor het lezen, mijn volgende verslag (als ik er nog tijd voor heb) zal gaan over de avonturen die Arjen en ik samen meemaken en ik kan niet wachten tot hij hier is!!

Liefs,
Anne




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 7917

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 18 Mei 2014

De laatste stage

Landen bezocht: