Ode aan Manchester! - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Anne Rongen - WaarBenJij.nu Ode aan Manchester! - Reisverslag uit Manchester, Verenigd Koninkrijk van Anne Rongen - WaarBenJij.nu

Ode aan Manchester!

Door: Anne Rongen

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Manchester

Lieve lezers :)

Ten eerste, excuses voor m’n vorige up-date ik moest duidelijk even wat inhalen…. (Ook deze is vrij lang geworden maar deel 1 gaat over stage etc. en deel 2 over social life dus scroll gerust door ha ha)

Zoals de meeste van jullie weten ben ik dus weer vertrokken uit de Filippijnen maar nog niet terug op Nederlandse bodem. Momenteel zit ik in Manchester voor nog maar een stage.
Ik zit hier inmiddels alweer 4 weken en de tijd vliegt voorbij, over 2 weken komt Evelyn en gaan we samen nog een weekje op vakantie. Daarna is het klaar, afgelopen, finito.... het studentenleven moet plaatsmaken voor een heuse klopjacht op de perfecte baan! Voor nu geniet ik nog even van Manchester en omgeving :).

Wat doe ik nu weer in Manchester??
Nou toen ik de keuze moest maken wat en waar ik een keuzestage wilde gaan doen was het voor mij in ieder geval duidelijk: BUITENLAND!!!!!!! Een andere voorkeur was om een stage te lopen bij een internationaal farmaceutisch bedrijf, dit bleek een bijzonder lastige combinatie te zijn en de keuzestage heb ik dan ook bij de WHO in Manila gedaan uiteindelijk. Wat je altijd zult zien is dat op het moment dat je iets geregeld hebt er nog iets anders op je pad komt.

Zo ook bij mij, ik was al in contact met AstraZeneca en zij hebben voor mij een bijzonder interessante stageplaats kunnen regelen in Macclesfield (vlakbij Manchester). Daar kon ik geen nee tegen zeggen en gelukkig maakte de datum waarop ik kon komen niet zoveel uit dus ja hier ik zit ik nu dan!

Voor de geinteresseerde volgt nu een heel korte omschrijving van m’n stage, maar ik kan me voorstellen dat de verhalen van Manchester toch iets boeiender zijn om te lezen.

Zoals gezegd doe ik een stage bij AstraZeneca in Macclesfield, hier is een groot complex waar verschillende producten worden geproduceerd maar voornamelijk de verpakking van tabletten wordt gedaan. Ik loop de stage op de afdeling Quality Assurance en heb vanuit dat perspectief dan ook alle stappen van formuleren, granuleren, tabletteren, coaten, verpakken etc. mogen aanschouwen. Het is echt bijzonder om te zien hoe dat proces in z’n werk gaat en dat tabletteren ziet er toch wel heel anders uit dan zoals wij het geleerd hebben in de boeken of zelf hebben mogen/moeten doen met dat vooroorlogse handmatige apparaat bij bereiden....

Ook het meelopen op de afdeling QA bevalt me veel beter dan ik vantevoren had durven hopen het is heus niet alleen maar “saai” papierwerk afhandelen, het creatief denken en oplossingen zoeken is erg uitdagend.

Gelukkig mag ik ook daadwerkelijk zelf wat dingen doen, ik kan er niet al te veel over vertellen (geheimhouding enzo :P) maar ik ben in ieder geval bezig met het (her)scrijven van een 2-tal procedures, wat echt bijzonder leuk is om te doen. 1 procedure gaat over de afhandeling van recalls en het is echt een mooie uitdaging dat proces helemaal te begrijpen en dat vervolgens duidelijk en overzichtelijk op papier te krijgen. Ze hebben ontzettend veel vertrouwen in me dat ik er een goed document van zal en kan maken en dat vertrouwen geeft wel extra energie en motivatie!
Daarnaast mag ik nu ook nog beginnen aan een andere procedure over risk management en ook dat is een erg leuke uitdaging, het is een complex en divers proces en ik heb nog maar 2 weken om dat voor mezelf overzichtelijk te krijgen en dat ook nog op papier te zetten. Ben benieuwd, ik hoop dat het me gaat lukken!!

Zoals gezegd geven ze me hier dus echt de vrijheid me het bedrijf, de processen en het werken in Engeland eigen te maken. Ik mag met alles en iedereen contact opnemen en gesprekken inplannen!

Morgen ga ik nog op “business trip” naar Luton (vlakbij Londen) om kennis te maken met de meer op marketing gerichte tak van het vak en dan heb ik kennis kunnen maken met een breed scala aan werkzaamheden binnen de farmaceutische bedrijfswereld.

Door deze stage ben ik nog enthousiaster geworden over de verschillende mogelijkheden binnen deze wereld en hoewel het een groot verschil zal zijn met werkzaamheden in Nederland waar vaak geen productie/verpakking plaatsvindt en het meeste werk op kantoor is denk ik dat er een mooie wereld te ontdekken is voor me.

Laat die baanaanbiedingen maar komen, ik ben er klaar voor! ;-)



Social life in Manchester!

Behalve serieus werken en me orienteren op de toekomst is er ook op sociaal vlak een wervelstorm door m’n Manchester leventje aan het gaan.
De eerste week van het avontuur had ik helaas nog geen kamer en sliep ik in een hostel, in een dorm... Jawel jawel ik sliep in een kamer met andere stinkende,snurkende, laat thuiskomende mensen. Gelukkig was het erg rustig en alleen van vrijdag op zaterdag was het in slaap vallen en vooral in slaap blijven niet te doen. Al moet ik toegeven dat ook ik niet geheel nuchter was die avond.

Geheel nuchter, volgens mij is het lang geleden dat ik dat geweest ben....
Manchester is een bruisende stad waar je altijd wel ergens een drankje, hapje of andere versnapering kan “doen” en tja ik ben en blijf Anne Rongen dus ik doe dat dan ook vrij regelmatig.
Waar ik me in de eerste week nog wel beetje alleen kon voelen is dat gevoel nu totaal weg. Zoals gezegd was ik die vrijdag ook niet helemaal nuchter en dat kwam doordat ik naar een couchsurfing event was geweest. Het was echt super leuk en ik heb er ook een aantal erg leuke mensen leren kennen die ik daarna nog wel vaker heb gezien en zal gaan zien :).

De eerste week ben ik ook gaan eten met een Duits meisje dat met haar Engelse vriend in Manchester woont maar ook Nederlands spreekt en over 2 maanden naar Slovenie gaat, haha volgen jullie het nog? Het is in ieder geval erg gezellig en fijn om iemand te kennen in de stad die je wat dingen kan laten zien, een hapje mee te gaan eten of gewoon om even te smsen als je daar zin in hebt ;-).

Het eerste weekendje was Arjen hier en ik moet toegeven dat ik niet heel gezellig ben geweest, behalve dat hij zaterdag op mij moest wachten vanwege ‘ een kleine verslaping’ en ‘een dikke kater van de vrijdag’ was ik ook niet alleen maar vrolijk en gezellig. Het feit dat ik geen kamer kon vinden was echt mega irritant en ik was dan ook ontzettend opgelucht dat ik op zondagavond een bezichtiging voor de volgende dag geregeld had waardoor ik even adem kon halen! De bezichtiging was prima (m’n huisbaas praat aan 1 stuk door, maar is verder volgens mij wel prima kerel... ofja dat dacht ik tot vandaag maar daarover later meer) en ik heb nu een erg fijne kamer vlak bij het station met 2 leuke huisgenoten!
Het weekend was echt ontzettend fijn en het was fijn om samen met Arjen de stad te leren kennen, die ik tot dusver alleen nog maar in een straal van 2 km van Piccadilly Garden had bekeken.

Wat ook erg heeft bijgedragen aan m’n sociale leven is het WK, want voetbal kijken doe je niet alleen en erg fijn dat er zoiets bestaat als google! Google: Dutch, Manchester, World Cup of iets in die richting en je komt op meet-up uit. In eerste instantie vond ik het een beetje een vage website, maar goed zoals gezegd voetbal kijken doe je niet alleen en na een “geruststellende” mail van de organisator had ik erg veel zin voetbal te gaan kijken. Dat bleek zeker geen fout want ik werd bijzonder hartelijk welkom geheten en we hebben echt een fantastische avond gehad, de doelpuntenregen en het bier dat rijkelijk vloeide zorgde al snel voor een bijzonder fijne sfeer :). Deze heb ik vervolgens nog afgesloten met een aantal Spanjaarden en een Italiaan in de stad waar ik trots in m’n oranje shirtje rond heb geparadeerd hihi. De Spanjaarden voelden zich wel een beetje vernederd (beetje maar hoor) maar we hebben er ondanks dat een gezellige nacht van gemaakt, in de GayVillage...De enige plek waar je na 2-3am nog ergens naar binnen kan en heeerlijk kan dansen, hossen, en mensen kan kijken, geweldig!

De volgende 2 wedstrijden hebben we ook met een groepje gekeken, gisteren toen ik in Nederland was hebben ze ook met z’n allen gekeken en ik zag dat de groep echt elke wedstrijd groter wordt dus ik ben benieuwd hoe groot de groep zal zijn als Nederland wereldkampioen zal worden, party party party!! (dus komt allen naar Manchester en vier hier in de nieuwe thuisstad van onze Van Gaal het kampioensfeest!)

Vorige week was er weer een couchsurfing event en ook een van de Nederlanders die ook nog een Nederlandse vriend overhad is aangehaakt, het was echt bijzonder gezellig en we hebben de avond in stijl afgesloten in de AXM in gayvillage waar we bij buitenkomst om 5 uur toch wel verbaasd waren dat het al helemaal licht was ha ha. Ook de zaterdag heb ik het licht gezien bij buitenkomst uit wederom de AXM.... hier had ik de volgende dag wel ietwat spijt van, want een van de redenen waarom ik in Manchester was gebleven: ManchesterFestival parade, heb ik dus mooi op 10 minuten gemist... ha ha katers....
Het was gelukkig wel prachtig weer en ik heb dan ook heerlijk genoten van de zon onder het genot van de live-bandjes die overal in de stad optraden en na een paar uur in de zon te hebben gelegen was het mooi weer tijd m’n bedje op te zoeken om bij te komen voor weer een week vol met stage en avondvullende programma’s!



Kun je dan alleen maar drinken in Manchester?????

Behalve dat je in Manchester dus overduidelijk goed kan drinken is de stad ook veel mooier dan ik me had voorgesteld en vooral als het zonnetje zich laat zien is het een genot om door de stad te lopen. Ze hebben een heuse canal, ietwat minder imposant dan de grachten in Utrecht of Amsterdam, maar het makes me feel home :). Ik vind het dan ook heerlijk om ’s avonds een kleine wandeling te maken door de stad en ik geniet van alle gebouwen, de mensen en gewoon het ontspannen sfeertje dat er meestal hangt (behalve als Engeland verliest in de world cup trouwens).

De musea in Manchester zijn vrijwel allemaal gratis en ik geniet hier dan ook optimaal van, al moet ik toegeven dat ik door katertjes hier en daar toch niet alles heb opgeslagen van de musea die ik heb bezocht, maar ach daar gaat het ook niet om toch?

Niet alleen Manchester is mooi, de omgeving is zowaar nog mooier en ik ben dan ook al naar Peak District geweest waar ik een prachtige wandeling heb gemaakt. Eigenlijk is het zonde dat we altijd maar op vakantie gaan in de warme oorden want ook hier is het adembenemend mooi en als de zon doorkomt is het er nog warm ook!

De treinreis van Manchester naar Macclesfield en de bustrip naar AZ zijn elke dag weer een feest!
Ik was vantevoren een beetje bang dat ik als een verzopen katje door het leven zou gaan hier, maar sinds ik hier ben is het bijna alleen nog maar mooi weer geweest op 1 weekend en een paar avonden na dan. (sorry Arjen verkeerde weekend dat je me op kwam zoeken zo blijkt :P)

Volgend weekend komt Astrid nog een weekendje feesten en het weekend daarna komt Evelyn alweer. De tijd hier vliegt voorbij en ik geniet van alle momenten die er zijn!!

Thanks voor het lezen van mijn ode aan Manchester en mocht je in de toekomst een keer een weekendje er naartoe willen je weet wie je mee kunt vragen! Mij, mij, mij mij... kies mij!!!!

Liefs,
Anne

  • 30 Juni 2014 - 15:03

    Astrid:

    Klinkt goed! zin in :D tot vrijdag!

  • 30 Juni 2014 - 15:35

    Anne Rongen:

    Jaaa zeker zin in :)

  • 03 Juli 2014 - 14:29

    Emily:

    haha ah lekker An! Ik hoor je dit verhaal al helemaal zeggen. Leuk dat je de stage zelf leuk vindt! En het klinkt echt mooi ja, Manchester. Moet je met de trein én bus naar je stage reizen elke dag? Bikkeltje!
    Komend weekend ga je dus weer oranje kijken met die groep? Gezelliiiig! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2281
Totaal aantal bezoekers 7909

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 18 Mei 2014

De laatste stage

Landen bezocht: